Ken je die schattige kleine gele badeendjes? Vast wel. Misschien had je er eentje als kind om mee te spelen. Of heb je nog steeds eentje in je badkamer; voor je kleintje of als decoratie?
Ze zien er ook zo schattig uit en ze halen meteen het kind in je weer naar boven. Dat kleine gele rubberen eendje is dan ook door de jaren heen enorm populair geworden, en niet alleen bij kinderen. Dat komt omdat ze er zo leuk uitzien! Ze blijven drijven op het water en als je er in knijpt, piepen ze.
Badeendjesrace
Omdat die eendjes zo enorm populair zijn worden er over heel de wereld ook badeendjes races georganiseerd. Vaak voor een goed doel. Het is een manier om geld in te zamelen. Mensen geven geld aan een organisatie door een badeendje te sponsoren. Aan het eind van die inzameling worden alle eendjes in het water gelaten en de eerste die over de finishlijn drijft wint een prijs voor zijn sponsor.
Misschien heb je wel eens zo’n badeendjesrace gezien? Een hele zee aan honderden, gele eendjes drijft er dan op het water. Haal jouw eendje daar maar eens uit!
Laat dat laatste nu net het punt zijn waar ik het met je over wil hebben. Want ben jij als coach niet net een beetje als dat gele badeendje? Hoe moeten mensen uit al die gele badeendjesmassa jou er uit zien te pikken? Wat maakt dat jij opvalt?
63.000 Gele badeendjes
Momenteel staan er bij de KvK ruim 63.000 coaches ingeschreven. Ja je leest het goed, 63000 Coaches, en iedere dag worden het er meer. 63.000 Gele badeendjes, zie je ze voor je? En jij drijft daartussen. Kun je je voorstellen dat het voor jouw klanten onmogelijk is om daar een keuze uit te maken? Zeker als al die gele badeendjes ook nog bijna allemaal hetzelfde piepen.
Toen ik net begon met mijn coachpraktijk stond ik er niet rooskleurig voor. Alles klopte: website, praktijkruimte, visitekaartjes. Het was er allemaal. Maar (betalende) klanten ho maar. Achteraf gezien was dat geen wonder, want ik was gewoon een geel piepend badeendje. Wel een hele goeie want ik piepte wel heel zinnige dingen, maar voor de buitenwereld was ik toch een geel piepend badeendje.
Tot ik hypnose toe ging voegen aan mijn gereedschapskist. Al tijdens mijn opleiding tot hypnotherapeut begon er iets te veranderen. Mijn gele kleur veranderde naar een totaal andere kleur. Een heldere kleur, een opvallende kleur. Ik kreeg daarmee mijn eigen kleur, en die viel op tussen de gele menigte. En ook piepte ik iets anders dan de andere badeendjes, wat maakte dat mensen nieuwsgierig en mateloos geïntrigeerd werden. Daar wilden ze meer van weten. En nadat ze kennis gemaakt hadden met hoe fantastisch hypnose werkt, wilden ze daar juist nog meer van. Vanaf het moment dat ik besloot geen geel badeendje meer te willen zijn, ongeacht wat de omgeving daar van zou vinden, veranderde alles. Ten positieve bedoel ik. Want als je net zo blijft doen en piepen als al die andere 63000 gele badeendjes, zul je ook hetzelfde krijgen als al die andere gele badeendjes. Niets dus. Want er is er maar eentje die als eerste over die finishlijn drijft en de prijs wint. Wil jij dat zijn? Dan wordt het tijd om een andere kleur te gaan kiezen, net zoals ik dat destijds heb gedaan.
Wat is jouw kleur?
Nu ben ik heel benieuwd, wat is jouw kleur? Heb jij al een heel eigen kleur, of zit daar nog wel ruimte voor verbetering?
Heeft dit artikel je een nieuw inzicht gegeven en wil je dat met me delen in een reactie hieronder?
Recente reacties