Sluit je ogen en voel het verschil tussen de volgende twee scenario’s.

Scene 1: Je zit in een opleiding/training met een heel groot aantal mensen in je groep. De groep is te groot om van iedereen de naam of gezicht te kunnen onthouden, zowel voor jou als voor je docent. Wanneer er moet worden geoefend doe je dat met de dichtstbijzijnde buurman/vrouw. Of je wordt ingedeeld door de docent.
Zou deze training online zijn dan zie je in je beeldscherm allemaal miniatuur poppetjes. Zo klein dat je de gezichten moeilijk kunt onderscheiden.
Wat voor werking heeft deze groepsgrootte op jou? Voel je je meteen als een vis in het water? Of “verdrink” je tussen zoveel mensen? Voel je je vrij om een vraag te stellen of überhaupt iets te zeggen? Of plaats je jezelf naar de achtergrond?

Scene 2: Je zit in een training met een kleine groep mensen. Al bij de eerste bijeenkomst weet je welk gezicht bij welke naam hoort en heb je met eenieder uit de groep al eens een oefening gedaan.
Zou deze training online zijn dan kun je van iedereen duidelijk de gezichten zien en ken je ze allemaal.
In het theoretische deel komt iedereen aan bod voor het stellen van vragen, of het geven van feedback of input. Ook degenen die wat minder snel uit hun schulp kruipen worden er bij betrokken. De docent kent je niet alleen bij naam, maar kent ook je resultaten, valkuilen en sterke punten.
Wat voor werking heeft deze groepsgrootte op jou?
Benauwt het je omdat je je niet kunt verstoppen?
Of voel je je veilig, gezien en van waarde?

Waarom deze test?
Sommige mensen voelen zich heerlijk temidden van heel veel mensen. Hoe meer hoe beter soms zelfs. Maar er is ook een hele grote groep mensen die daar niet zo goed op gaat. Die last hebben van prikkels. Die waarde hechten aan persoonlijke aandacht en feedback. En die verbinding plezierig vinden.

Groter is beter?
We hebben de neiging om bij het kiezen van een studie te gaan voor de grootste. Want dat zal dan wel de beste zijn. Maar is dat wel zo?
In ieder geval hebben ze wel een groter budget voor marketing en zetten dat ook volop in. Maar betere marketing maakt geen betere opleiding.
Dat dit zo is merken wij omdat studenten bij ons de opleiding helemaal over komen doen! Waarom? Omdat wij niet doen aan e-learning maar aan connective learning. Oftewel leren vanuit verbinding. Onze studenten zijn geen leerlingen, maar voelen echt als familie.
Het is niet voor niets dat ook in het regulier onderwijs de klassen weer kleiner worden omdat dat beter werkt voor de leerlingen. Voor volwassenen is dat niet anders.

Wat zou jou meer aanspreken na het lezen van deze informatie? Voelde jij het verschil? Van welke van de twee werd jij blij?

Als jij blij wordt van connectie, verbinding en samen zijn dan hebben we iets supermoois, iets heel nieuws en bijzonders. Mooier en meer verbindend kan het gewoonweg niet.

Wat dat is?

HIER lees je er meer over.